onsdag, november 18, 2009

Arbets-EKG i full storm...

Idag har jag vart nere i Lund på sjukhuset och fått gjort ett nytt arbets-EKG... Va några år sen jag gjorde det sist så sköterskan i Revinge tyckte det va dags för ett nytt..
Är en hel procedur det där kan jag tala om...
Först får man ligga och vila 5-10 minuter, sen tas ett blodtryck i vila följt av ett vilo-EKG.
Inför EKG:t får man en jäkla massa sladdar fäst på sig över hela bröstet och vänstra sidan av bröstkorgen, en på var underarm samt en på vart underben....
Dom på underarmar och benen tog dock bort som tur var innan man fick hoppa upp på cykeln :-)
Väl uppe på cykeln ska man cykla så länge man bara kan, motståndet ökar hela tiden och du måste då hålla dig inom ett visst spann som man varken får gå över eller under....
Allt ständigt övervakat av en undersköterska och en läkare och blodtrycket tas typ varannan minut....
När man sen inte orkar mer får man lägga sig på britsen igen och ett nytt blodtryck ska tas...
Rätt nöjd med mitt resultat och pumpen verkade funka fint den också :-)

Såna här tjusiga sladdar var man täckt med i 30 minuter :-)
Och jag kan lova att dom fäster som berget dom där sugpropparna!
Hade märken kvar efter dom i flera timmar efteråt :-)

Snacka om att det vart full storm här i Skåne idag dessutom!
Började blåsa upp i eftermiddags när jag va på väg till Lund, och när jag körde hem nån timme senare hade det börjat ta i ännu mer...
Riktigt skakade i bilen av blåsten på motorvägen...!
När jag passerade Lödde va det fullt blåljus i andra körbanan... Nyheterna berättade senare att taket blåst av en långtradare och förmodligen träffat en personbil för brandmännen stod och jobbade på att klippa loss och få ut folk.....
Scary...
Som tur va skulle stormen bedarra under natten, och det verkar som det lugnat ner sig lite redan...
Astrist novemberväder :-/

Imorgon är i alla fall sista arbetsdagen för den här veckan, sen är man ledig fredag-söndag :-)

Inga kommentarer: