onsdag, oktober 08, 2008

Så va den äntligen väck....

...den där jäkla visdomstanden.....
Kl 8 imorse va jag nere på käkkirurgen i Malmö för att operera ut den....
Tog min snälla mamma med mig som stöd... Varenda del av det där va helt ny erfarenhet för mig...
Aldrig fått bedövningsspruta i munnen tidigare, aldrig blivit sydd innan, aldrig ens lagat en tand tidigare så det där med borrning och slipning va t.o.m. det nytt.....
Efteråt va det såklart inte så farligt, men hade vart så nervös och spänd för detta så det vart en liten (eller ganska rejäl...) reaktion när allt väl släppte....
Bedövningssprutorna va väl egentligen det "värsta" av allt med tanke på att det ju faktiskt va det enda som kändes....
Men min nervositetsreaktion kom efter det att jag fått sprutorna :-)
Vet inte om det kan ha vart adrenalinet i bedövningen som hade lite med i spelet att göra, för jag har aldrig skakat så mycket i hela mitt liv tror jag....
Första 10 minuterna av själva operationen skakade kroppen så mycket så benen och häcken riktigt hoppade i tandläkarstolen....

Tog inte så lång tid heller... Trodde det skulle tagit längre tid...
Tydligen hade tandläkaren skurit upp tandköttet tidigare än jag uppfattat...
Enda jag uppfattade där jag låg (va ju täckt med såna gröna dukar, så va bara nästippen och munnen som syntes...) va att han började slipa och dra i tanden....
Nästa jag hörde va "så, nu är tanden ute..."......
What!??
Sen va det bara att sy igen och tvätta bort allt blod som tydligen stänkt i mitt ansikte :S

Tog några timmar innan jag hade känsel i hela ansiktet igen.... :-)
Inte gjort så farligt ont under dagen.... Mest vart öm och att det spänner som fan längst in....
Dock haft huvudvärk ganska stadigt under dan, ganska irriterande....
Hungrig är jag däremot ikväll.....
Nu första dygnet fick jag bara äta kall, halvfast mat så t.ex. yoghurt och glass.....
Inte så jättemättande....
Tänkte avancera till lite ljummen soppa imorgon ;-)

Nu ska jag ta en till Ipren inför natten, och hoppas det känns lite bättre till imorgon då jobbet väntar 7-16 :-(

Inga kommentarer: