tisdag, december 02, 2008

Hundcoachen......?

Igårkväll på jobb råkade jag zappa fram till TV4+ relativt nya hundprogram "Hundcoachen"...
En kille, Fredrik Steen, som tar sig an "problemhundar" och hjälper matte och husse att ta itu med diverse problem... Ett svenskt försök att matcha Ceasar Millans "The dog whisperer"...
Fy fan säger jag bara....!
Aldrig i mitt liv att jag lämnat över min hund till en sådan människa som Fredrik Steen...
Han rycker och sliter i hundarna och deras koppel....
Dom stackars hundarna lär fan ha problem med nacken efter det....!
Som van hundmänniska reagerar man på vissa tomtesaker......!
1. Till 99,9% av gångerna är det INTE hunden det är fel på, utan ägaren....
Just detta är en sak jag gillar skarpt hos Ceasar Millan, han tar sig till stor del an ägaren också
och utbildar denne till att förstå sig på sin hund och hunduppfostran...
Faktum är att det i stort sett aldrig är hundens fel!!....
Felen brukar ligga i fel uppfostran/behandling och noll kunskap om hunden och dess beteende.
2. Jag tror skarpt på den mjuka metoden av fostran och hantering av hundar...
Här är Anders Hallberg en stor förebild (till viss del även Ceasar Millan, även om jag
motsätter mig vissa av hans medel...).
Slita och dra i koppel, puckla på hunden.... BIG no no!

Så kan då inte TV4+ göra det bästa av det hela och lägga ner den där Fredrik Steen för gott...!
Sätt på ett koppel om halsen på den tomten och börja rycka och dra åt a helvete så kan vi ju se hur jävla skönt och stimulerande han själv tycker det är.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

halloj!
så rätt och FS har så fel! jag vet inte om det är programupplägget eller vad det är men om jag sliter i mina hundar så mycket under deras LIVSTID som han gör i ett program borde jag ge mig själv spöstraff!
ha det gott!
helena

Anonym sa...

halloj!
så rätt och FS har så fel! jag vet inte om det är programupplägget eller vad det är men om jag sliter i mina hundar så mycket under deras LIVSTID som han gör i ett program borde jag ge mig själv spöstraff!
ha det gott!
helena