måndag, maj 24, 2010

Wolfman...


ÄNTLIGEN idag fick jag sett filmen som jag lääänge velat se; Wolfman med Benicio Del Toro och Anthony Hopkins i huvudrollerna...
Vampyrer i all ära men jag har alltid föredragit varulvar framför vamps, så såg verkligen fram emot att få se en ny varulvs-rulle..
Hade höga förväntningar på filmen, inte minst p.g.a dessa två skådisar. Del Toro brukar alltid va bra och Hopkins är ju min absoluta favorit skådis.
Med glädje kan jag säga att jag inte vart besviken :-))

Filmen i kort, utan spoiler :-)
När adelsmannen Lawrence Talbots (Del Toro) bror försvinner återvänder han för första gången på många år till sin far (Hopkins) och barndomshem i Blackmoor, England för att ta reda på vad som hänt.
Hans bror hittas nästintill lemlästad i ett dike, samtidigt som flera andra bybor dödas på omänskliga sätt..
Talbot erfar snart att något med omänsklig styrka och omättlig blodtörst härjar i byn under fullmånsnätterna..
Efter att själv försökt jaga upp besten blir han själv överfallen och brutalt biten men får hjälp av byns zigenare och överlever...
Han märker snart att något inte verkar stå rätt till, han läker onaturligt konstigt, blir starkare än tidigare och verkar fått en enormt stark hörsel...
Första natten då fullmånen tittar fram får han reda på varför.....

Filmen har inte fått speciellt bra recensioner men jag tyckte den var riktigt, riktigt bra!
Äntligen får vi även se Anthony Hopkins i en roll ganska nära Hannibal Lecter... Han lyckas verkligen förmedla en obehaglig känsla och man vill bara ha reda på varför han är skum... Tyvärr lyckades jag lista ut det ganska tidigt, men det gjorde inte så mycket :-)
En film som verkligen är värd att se om man inte är rädd att hoppa till några gånger :-))

Inga kommentarer: